Aktualności

8 powodów, dla których warto jeść oliwki

2018-01-15

 

Oliwki to jedne z najpopularniejszych owoców na świecie. Tak, to nie błąd, owoców. Wbrew obiegowej opinii, nie są to bowiem pikantno-gorzkie warzywa. Oliwki są nie tylko doskonałym dodatkiem do potraw, ale także bardzo korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Zazwyczaj więcej uwagi poświęca się produkowanej z nich oliwie, jednak nie zapominajmy, że ta swą popularność zawdzięcza wspaniałym właściwościom oliwek.

Oto osiem powodów dlaczego powinniśmy jak najczęściej sięgać po te pyszne, wytrawne przekąski:

Korzyści sercowo-naczyniowe.

Gdy wolne rodniki utleniają cholesterol, uszkadzają naczynia krwionośne, a tłuszcz zaczyna gromadzić się w tętnicach. To z kolei może prowadzić do miażdżycy i zawału serca. Przeciwutleniające składniki odżywcze zawarte w czarnych oliwkach utrudniają utlenianie cholesterolu, co pomaga zapobiegać chorobom serca. Oliwki zawierają zdrowy, jednonienasycony tłuszcz, który zmniejsza ryzyko miażdżycy i zwiększa poziom dobrego cholesterolu. Ostatnie badania wykazały również, że jednonienasycony tłuszcz znajdujący się w oliwkach (i oliwie z oliwek) może pomóc w obniżeniu ciśnienia krwi.

Pomoc w utracie wagi.

Okazuje się, że tłuszcze jednonienasycone, takie jakie występują w oliwkach, mogą wspierać proces utraty wagi. Wykazano, że spożycie oliwy z oliwek powoduje rozkład tłuszczów w komórkach tłuszczowych. Ta właściwość oliwek w połączeniu ze zbilansowaną dietą i aktywnością fizyczną pomaga pozbyć się uciążliwego tłuszczyku z brzucha. Dowiedziono także, że ludzie, którzy regularnie jedzą oliwki i używają oliwy, spożywają generalnie mniej kalorii i rzadko mają nadwagę. Dieta bogata w tłuszcze jednonienasycone zwiększa poziom serotoniny we krwi, tak zwanego hormonu sytości, który sprawia, że czujemy się pełni.

Zapobieganie nowotworom.

Właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne oliwek czynią z nich naturalną ochronę przed rakiem. Przewlekły stres oksydacyjny i przewlekły stan zapalny mogą być kluczowymi czynnikami w rozwoju raka. Dlatego bogate zasoby składników przeciwutleniających i przeciwzapalnych, zawartych w oliwkach, mogą pomóc nam w profilaktyce chorób nowotworowych.
Czarne oliwki są doskonałym źródłem witaminy E, która ma znakomitą zdolność neutralizowania wolnych rodników w tkance tłuszczowej. Szczególnie w połączeniu z jednonienasyconymi tłuszczami znajdującymi się w oliwkach, witamina E może sprawić, że procesy komórkowe staną się bezpieczniejsze. Kiedy procesy, takie jak wytwarzanie energii mitochondrialnej, nie są dobrze chronione, wytwarzane wolne rodniki mogą powodować utlenianie, uszkadzać mitochondria komórki i zapobiegać wytwarzaniu przez komórkę energii wystarczającej do zaspokojenia jej potrzeb. Jeśli DNA komórki jest uszkodzone, może ona mutować i zmienić się w komórkę nowotworową. Badania wykazały, że dieta zawierająca oliwki i oliwę z oliwek prowadzi do zmniejszenia ryzyka zachorowania na raka okrężnicy, prawie tak samo, jak dieta bogata w olej rybny.

Właściwości przeciwbólowe.

Zielone oliwki czy oliwki Kalamata oraz oliwa z oliwek dostarczają nam dużych ilości różnych antyoksydantów i przeciwzapalnych składników odżywczych, które mogą działać jak naturalny środek przeciwbólowy. Oliwki jako jedyna roślina, zawiera oleocenthal, substancję o działaniu przeciwzapalnym. Podobnie jak inne niesteroidowe leki przeciwzapalne, oleocenthal jest rodzajem nieselektywnego inhibitora cyklooksygenazy (COX). Innymi słowy 50 g (około trzy i pół łyżki stołowej) oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia zawiera ilość oleocanthalu o podobnym działaniu przeciwzapalnym jak 1/10 dawki ibuprofenu dla osoby dorosłej.

Zdrowie skóry i włosów.

Bogactwo witaminy E i prowitaminy A, sprawia, że niczym naturalny kosmetyk, oliwki odżywiają, nawilżają i chronią nasze ciało. Bez względu na to, czy stosowana miejscowo czy po spożyciu, witamina E chroni skórę przed promieniowaniem ultrafioletowym, zmniejszając ryzyko zachorowania na raka skóry i zapobiegając przedwczesnemu jej starzeniu. Możecie uzyskać zdrową, promienną cerę, myjąc twarz w ciepłej wodzie, nakładając kilka kropli oliwy z oliwek na wrażliwe miejsca i pozwalając jej działać przez 15 minut przed spłukaniem. Można też przed każdą kąpielą nawilżyć skórę oliwą z oliwek, a nawet odżywiać włosy, mieszając ją z żółtkiem jaja i pozostawiając na włosach przed płukaniem i myciem.

Zdrowie układu trawiennego.

Częste spożywanie zarówno witaminy E, jak i jednonienasyconych tłuszczów w czarnych oliwkach wspomaga profilaktykę raka okrężnicy. Oliwki i oliwa z oliwek ma również korzystny wpływ na owrzodzenia i zapalenie żołądka. Oliwa z oliwek aktywuje wydzielanie hormonów żółciowych i trzustkowych znacznie bardziej naturalnie niż leki na receptę, zmniejszając w ten sposób występowanie kamieni żółciowych. Filiżanka czarnych oliwek zawiera także 17% dziennej diety błonnika, co sprzyja zrównoważonemu działaniu przewodu pokarmowego.
Przeciwutleniacze zaś sprawiają, że wiele warzyw i owoców jest lepiej przyswajanych podczas jedzenia.

Regulacja poziomu cukru we krwi.

Oliwa z oliwek pomaga obniżać poziom cukru we krwi wspomagając wydzielanie insuliny. Badania dowiodły, że dieta bogata w tłuszcze jednonienasycone i antyoksydanty może zmniejszać ryzyko cukrzycy typu II nawet o 40%.

Naturalny probiotyk.

Świeże oliwki są gorzkie i nie nadają się do jedzenia. Dlatego jadamy je przede wszystkim w formie fermentowanej. Oliwki zatem mają wszystkie zalety kiszonek, czyli korzystny wpływ na układ pokarmowy, florę bakteryjną oraz odporność. Oliwki będą miały działanie probiotyczne pod warunkiem, że znajdują się w zalewie solankowej, która gwarantuje naturalną fermentację.

Najważniejszy powód dlaczego warto spożywać oliwki, możemy znaleźć u naszych południowych sąsiadów. Mieszkańcy krajów śródziemnomorskich, których dieta bogata jest w oliwki i oliwę z oliwek są uśmiechnięci, zdrowsi i rzadziej niż my cierpią na otyłość i choroby układu krążenia. Warto zatem dodać do naszej diety składniki, które towarzyszą im od stuleci, by tak jak oni cieszyć się zdrowiem jak najdłużej 😊