Aktualności

Czemu wszyscy uwielbiamy hummus?

2018-01-31

 

Od kilku lat hummus, czyli pasta z ciecierzycy, tahini, oliwy z oliwek, soku z cytryny i soli, masowo podbija serca smakoszy na całym świecie. Od momentu, gdy zaczął być doceniany poza swoją ojczyzną, czyli Bliskim Wschodem, hummus stał się elementem kultury masowej. Social media pełne są wpisów i artykułów, w których internauci rozpisują się nad zaletami tej pysznej pasty, chwalą jej wartości odżywcze i smakowe, wrzucają gigabajty zdjęć potraw z hummusem w roli głównej. To już nie zwykła moda, która pojawia się i mija, ale stały trend. Nic nie wskazuje też na to, by coś mogło zatrzymać wciąż rosnącą falę popularności pasty z ciecierzycy i powinniśmy się z tego cieszyć, ponieważ hummus to smaczna, prosta ale przede wszystkim doskonała dla naszej diety i zdrowia, przekąska.

Trochę historii.

Ciecierzyca znana jest na Bliskim Wschodzie już od czasów starożytności. Nie wiadomo kiedy dokładnie podaną ją w postaci pasty jaką dziś znamy. Brak też dokładnej wiedzy skąd hummus tak naprawdę pochodzi, choć pierwsza wzmianka o tym daniu pojawiła się w XIII wieku w Egipcie. O miano ojczyzny hummusu od wielu lat spór toczy wiele krajów i nacji w tym Izrael, Palestyńczycy, egipscy Arabowie, Grecy. Wiele innych krajów Bliskiego Wschodu i Morza Śródziemnego również twierdzi, że hummus jest ich tradycyjnym daniem. Można jednak zgodzić się z faktem , że hummus przywędrował z krajów arabskich do Europy, gdzie zadomowił się i stał się stałym elementem kuchni śródziemnomorskiej.

Dlaczego warto jeść hummus?

Sprawdźcie, czemu hummus stał się tak popularny i czemu jego walorami smakowymi i zdrowotymi zachwyca się cały świat:

Hummus poprawia trawienie

Hummus jest bogaty w białko i błonnik pokarmowy. Włączając go do diety możemy znacznie ograniczyć uczucie głodu w ciągu dnia oraz pomóc w zrównoważeniu poziomu cukru we krwi. Ponadto błonnik reguluje pracę układu trawiennego i wydalniczego oraz pomaga uniknąć chorób serca.

Hummus obniża cholesterol

Ciecierzyca, jak każda roślina strączkowa jest polecana osobom, które mają problem z podwyższonym poziomem cholesterolu. Każdy, kto zalicza się do tej niemałej grupy, powinien na stałe włączyć ją do swojej codziennej diety. Podana w postaci apetycznego hummusu, dostępnego w różnych smakach oprócz niewątpliwych walorów zdrowotnych, dostarczy także przyjemnych doznań smakowych.

Hummus jest bogatym źródłem białka

Hummus to doskonałe źródło białka, które jest głównym materiałem budulcowym mięśni, kości czy skóry. Co ważne białko, to niezbędny składnik zbilansowanej diety, a te zawarte w hummusie jest idealne dla wszystkich. Nieważne czy spędzasz godziny na siłowni, uprawiasz sport, jesteś mniej aktywny, jadasz mięso czy jesteś wegetarianinem – hummus smakuje i pomaga wszystkim!

Hummus pomaga w walce z nowotworami

Hummus zawiera kwas fitowy, saponiny i kwas foliowy. Te substancje, charakterystyczne dla roślin strączkowych, pomagają chronić nasze komórki przed wpływem czynników rakotwórczych. Regularne spożywanie ciecierzycy wpływa na wzmocnienie bariery ochronnej organizmu i pozwala mu skutecznie bronić się przed nowotworami. Ponadto, błonnik pokarmowy zawarty w hummusie, wspomaga wzrost zdrowych bakterii w okrężnicy, a to również pomaga uchronić nas przed rakiem.

Hummus pomaga w odchudzaniu

Jeśli właśnie starasz się zgubić kilka zbędnych kilogramów, dodanie do diety hummusu będzie świetnym pomysłem. Dzięki pokaźnej zawartości białka, błonnika i składników mineralnych zapewnisz sobie zdrową , zbilansowaną dietę oraz zmniejszysz chęć podjadania między posiłkami. Ponadto tahini, czyli pasta z sezamu zawarta w hummusie, jest bogata w zdrowe, jednonienasycone kwasy tłuszczowe, a te jak powszechnie wiadomo są nieodzowne w procesie tracenia zbędnych kilogramów.

Hummus pomaga regulować poziom cukru

Hummus jest bogaty w białko, które wpływa na uczucie sytości po posiłku. Innymi słowy dzięki białku dłużej nie będziemy odczuwać głodu, a tym samym poziom cukru we krwi dłużej utrzyma się na stałym poziomie. Ponadto, po spożyciu hummusu nie będziemy czuli potrzeby sięgania między posiłkami po niezdrowe przekąski.

Hummus wspiera walkę z anemią

Przyczyną anemii jest niedobór żelaza w organizmie. Objawami jest często zmęczenie, brak energii, poczucie zimna. Ciecierzyca i tahini, to doskonałe źródło żelaza, dlatego regularne spożywanie hummusu z pewnością pomoże w walce z anemią. Oczywiście mimo wszytko nie wolno zapomnieć, że nasz stan powinniśmy skonsultować z lekarzem, gdyż długo utrzymujący się niedobór tego cennego minerału jest niebezpieczny dla naszego zdrowia.

Hummus nieodzowny składnik zdrowej kuchni

Wieczór filmowy z mężem lub koleżankami? Ultra ważny mecz o wszystko, oglądany w gronie zagorzałych fanów reprezentacji? Zamiast niezdrowych, tłustych chipsów, słonego popcornu czy prażonych orzeszków, sięgnijcie po hummus. Podajcie go w miseczce, połóżcie obok pokrojone, świeże warzywa i gotowe! To zdrowa i sycąca alternatywa, która może stać się nieodzownym elementem spotkań towarzyskich.

Ciekawostka…

Czy wiecie, że spór o pochodzenie hummusu pomiędzy Izraelem i Libanem, doprowadził do pobicia rekordu Guinessa? Te dwa narody postanowiły rozstrzygnąć waśń poprzez przygotowanie największej na świecie porcji hummusu. Po krótkim tryumfie Izraela, w 2010 roku pod Bejrutem 300 kucharzy przygotowało porcję hummusu ważącą 10452 kg, ustanawiając tym samym nowy rekord  świata! Mamy nadzieję, że po lekturze nabraliście ochoty na może nieco mniejszą, ale równie smakowitą, porcję hummusu 😊. Smacznego!