Aktualności

Sezon na zdrowe grillowanie

2018-04-27

 

Majówka dla wielu oznacza start sezonu grillowego. Nic w tym dziwnego, jeśli dopisuje pogoda, to w wolne dni chętnie spotykamy się z rodziną i znajomymi na świeżym powietrzu, a to naturalnie sprzyja biesiadowaniu przy rozgrzanym ruszcie.

Lekarze i dietetycy przestrzegają przed zbyt częstym jedzeniem grillowanych potraw. Duża ilość tłuszczów, do tego alkohol oraz szkodliwe substancje, które przenikają do potraw przy niewłaściwym ich przyrządzaniu, mogą negatywnie odbić się na naszym zdrowiu. Grillowanie nie musi jednak oznaczać jedzenia kiełbas i zapijania ich piwem. Wystarczy odrobina wiedzy o tym co i jak przyrządzić na grillu, by jedzenie było zdrowe i smakowało wszystkim.

Czy grillowanie jest zdrowe?

Z jednej strony grillowane mięso oraz warzywa uznawane są za łatwiej strawne niż potrawy smażone. Potwierdzeniem tej tezy ma być fakt, że do grillowania nie używamy dodatkowego tłuszczu. Jeśli dodamy do tego argument, że część tłuszczu wytapia się z grillowanych produktów w czasie obróbki termicznej, to można by stwierdzić, że grillowanie jest zdrowe i zmniejsza kaloryczność posiłków.

Jednak grillowanie ma też swoją ciemną stronę. Tłuszcz z mięsa czy kiełbasek wytapiając się, kapie na rozżarzony węgiel. W wyniku tego procesu powstają węglowodory aromatyczne, które wraz z dymem przenikają do wszystkich znajdujących się na ruszcie potraw. W wyniku grillowania w mięsie czy kiełbaskach powstają duże ilości toksycznych substancji o działaniu rakotwórczym. Wielu z nas bagatelizuje ten fakt, tymczasem wystarczy sobie uzmysłowić że jeśli obok siebie leżą kawałki karkówki i zdrowe warzywa dla dzieci, to w równym stopniu wchłaniają one wspomniane substancje.

Najbardziej szkodliwe substancje dostające się do grillowanego jedzenia to benzopiren i heterocykliczne aminy aromatyczne (HCA). Ten pierwszy należy do grupy wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA). Źle przygotowywane mięso z grilla może zawierać go nawet 50 mikrogramów/kg. Jest to silnie rakotwórczy związek chemiczny, dlatego należy ograniczać jego wchłanianie do organizmu za wszelką cenę. Heterocykliczne aminy aromatyczne są również silnie rakotwórczymi substancjami, które wytwarzają się w procesie obróbki termicznej, zwłaszcza produktów o dużej zawartości białka – np. mięsa. Stąd należy pamiętać, by potraw z grilla nie trzymać na ruszcie zbyt długo i zdejmować je natychmiast po przyrządzeniu.

Zawartość szkodliwych dla zdrowia związków w potrawach grillowanych może być większa od 20 do nawet 300 razy, niż w gotowanych czy duszonych.

Zasady zdrowego grillowania

Czy zatem mamy schować szczypce do mięsa, powiesić fartuchy kuchenne na haczyku i zapomnieć o grillowaniu? Absolutnie nie! Jak w większości przypadków dotyczących żywienia, umiar i przestrzeganie kilku żelaznych zasad sprawi, że grillowanie będzie bezpieczne, smaczne i przyjemne dla wszystkich uczestników.

  1. Grillujemy nie częściej niż 2-3 razy w miesiącu – nasz organizm będzie mniej narażony na obcowanie ze szkodliwymi substancjami, poza tym nasza wątroba i żołądek będą nam za to wdzięczne.
  2. Nigdy nie grillujemy nad otwartym ogniem – mięso układamy na jednorazowych tackach aluminiowych lub zawijamy.
  3. Pamiętamy by zamarynować mięso koniecznie dodając kwaśne składniki do marynaty – dzięki temu zredukujemy powstawanie HCA, według badań nawet do 90%.
  4. Nie trzymamy potraw na grillu zbyt długo – zdejmuj je z rusztu, gdy tylko są gotowe, bowiem im dłuższa obróbka termiczna tym więcej wyzwalanych jest rakotwórczych substancji.
  5. Dbamy o czystość grilla – nigdy nie układamy mięsa czy warzyw na niedoczyszczonych rusztach czy wcześniej używanych tackach – tam znajdują się szkodliwe dla zdrowia substancje
  6. Do grillowania używamy wyłącznie przeznaczonego do tego celu węgla drzewnego.
  7. Do rozpałki nie używamy igieł sosnowych, szyszek, kartonów, gazet, dykt czy malowanego drewna.
  8. Nie spożywamy potraw przypalonych – wchłonęły bowiem zbyt dużo szkodliwych substancji

Smacznie i zdrowo – co wrzucamy na ruszt

Grill nie musi się kojarzyć wyłącznie tłustą kiełbasą i karkówką. Dietetycy rekomendują, aby do pieczenia na świeżym powietrzu wybierać chudsze mięsa jak drób, ryby a nawet owoce morza. Chude mięso z grilla, to mniejsze ryzyko spożycia szkodliwych substancji, powstających w wyniku  spalania tłuszczów. Pamiętajmy także o warzywach. Przyrządzone na ruszcie ziemniaki, bakłażany, papryka czy cukinia smakują wyjątkowo i będą doskonałym dopełnieniem dań mięsnych. Nie zapominamy też o mnóstwie różnego rodzaju ziół oraz świeżo przygotowanej wielowarzywnej sałatce

Grillujmy z głową!

Postawmy na jakość produktów, zerwijmy ze złymi nawykami przy grillowaniu, wprowadźmy nowe składniki do grillowego menu. Wówczas nie pozostanie nam już nic innego, jak tylko cieszyć się pogodą, doborowym towarzystwem  i wyjątkowym smakiem jedzenia na świeżym powietrzu.